Asleep male student during an university lesson

הכשרת עובדים מדור ה-Y

Asleep male student during an university lessonלפני כשנה וחצי נקראתי להתייעצות בחברה גדולה ומוכרת בתחום השירותים בעקבות שינויים שחלו חודשים קודם לכן בהתנהלות העובדים הצעירים (גיל ממוצע 22-23) בתהליך הכשרה לתפקיד שירות ומכירה. תהליך ההכשרה אורך למעלה מחודש וכולל הרצאות פרונטליות, תרגול עם לומדות והתנסות בליווי חונך כעבור חודש. התהליך שרת אותם במשך שנים. בשנתיים החולפות זכו לפגוש בתכיפות גוברת התנהגויות מדאיגות מבחינתם כמו שיחות פנימיות מרובות בין המשתתפים בקורס, שיתוף קולני בהליך הלמידה בזמן שאמור להיות מוקדש ללימוד עצמי שקט ומרוכז, קריאת עיתון, איחור והיעדרות ללא הודעה מראש, נטישה גדולה של הקורס ושימוש נרחב בטלפונים ניידים בזמן הלמידה לעדכוני פייסבוק, שליחת הודעות טקסט ומשחקים.

הניתוח של תהליך ההכשרה ושיטות ההכשרה שנעשה על ידי הביא לכמה מסקנות שהכרחי היה ליישם אותן על מנת להביא ללמידה יותר פרודוקטיבית ולמניעה של נשירה גדולה מהקורס כפי שקרה בשנתיים החולפות.

חלק מהמלצותיי כללו את פירוק נושאי הלמידה לתתי נושאים – לימוד מקוטע ומובנה "בביסים קטנים" של שיעורים בני שעה וחצי במקום 8.5 שעות למידה פרונטלית. המלצתי על קיום דיונים קבוצתיים ועשיית פרוייקטים משותפים בהם משתמשים בדוגמאות אמיתיות מחיי העבודה כדי לתבל את ההדרכה. הגישה הזו הייתה מאוד אפקטיבית. כיוון שהדור הזה זקוק לגירויים בלתי פוסקים. המלצתי להקפיד על משימות מגוונות ולהפוך את ההדרכה לכזו שמשלבת משחק והנאה. בנוסף, המלצתי לאפשר משימות המערבות כמה עובדים. הדור הזה, כזכור, פורח באווירה של שת"פ. עוד הנחתי אותם להכשיר את המדריכים עצמם ולשכלל את מיומנויות ההנחייה שלהם כך שיוכלו לקיים דיונים ביעילות, לכתוב ולנתח case study (מקרים ותגובות מהעבודה היומיומית), לשלב תהליכי אימון בהנחייה ולזהות פערים בין מה שכתוב במערך השיעור לבין הנדרש בפועל כשמדובר בעובדים צעירים.

יש לציין כי לא נדרש פיתוחו מחדש של כל הקורס אולם הכשרתם של אנשי ההדרכה ביחס למאפייני דור ה-Y ולאופן שבו הם לומדים תוך שינוי באמצעי ההדרכה ושיטות ההכשרה הובילו להתייחסות אחרת של הלומדים כלפי הלמידה בקורס, לתהליך למידה יעיל יותר ולאחוזי נשירה סבירים.

כפי שציינתי בפרקים הפותחים את הספר שלי, דור ה-Y  נחשב לדור אשר זכה לטיפוח, להעשרה ולתשומת לב רבה ע"י בני משפחתם ומוריהם. לעובדים בני דור ה-Y ישנה סובלנות רבה כלפי שונות. הם אופטימיים, משתפים פעולה ועם "ראש פתוח". לרבים מהם יש תחושה של "מגיע לי" והם נוטים שלא לוותר על הדברים החשובים להם. טווח הקשב שלהם קצר. הם רוצים להבין את התמונה הגדולה של הארגון – את האסטרטגיה, המטרות והערכים. הם מונעים ע"י הצלחה או כמהים להצלחה ולוקח להם זמן לשרטט את מסלול הקריירה שלהם. הם מולטי טאסקינג (מסוגלים לעשות כמה דברים בו זמנית, ריבוי משימות). הם מדברים בטלפון, שולחים הודעות טקסט, משתתפים בפגישות, שולחים מיילים, מאזינים למוסיקה ועסוקים בעוד כמה דברים בו זמנית. הם מורגלים לזה ואוהבים את זה. כך הם עובדים. אם הדברים יאטו הם יסבלו משעמום.

ואתם לא רוצים להיות משעממים, נכון?

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *