עד כמה קורות החיים שלך משקפים אותך?

(המאמר כתוב בלשון זכר, אך פונה לנשים ולגברים כאחד).  מרביתנו כותבים קורות חיים לפי סדר ידוע מראש, לפי דפוסים ידועים מראש – מה מקובל (לכווץ את קורות החיים לעמוד אחד..) ומה לא מקובל (לפרוש את ניסיוננו על פני 7 עמודים..). אנו כותבים את קורות החיים לפי נושאים ידועים לכל – השכלה, ניסיון תעסוקתי, צבא ועוד. ידוע שקורות החיים עפי"ר נכתבים בצורה תמציתית ו"יבשה".

ברור לנו, כי קורות החיים משמשים כלי שבאמצעותו אנו "מוכרים" את עצמנו (את היכולות, את הידע ואת הניסיון שבידינו) למעסיק הפוטנציאלי .

אבל אם כולם נוהגים לפי אותם דפוסים – מדוע שיזמנו דווקא או תך לראיון עבודה?

למשל, אם שימשת ראש צוות תוכנה וקורות החיים של ך דומים לעשרות (אם לא יותר) קורות חיים של ראשי צוותים נוספים – כיצד תביא לכך שאתה תזומן לראיון? או אם עבדת כאיש מכירות בכמה הזדמנויות, והקפדת לתאר זאת בקורות החיים, אבל כמוך נשלחו עוד מאות קורות חיים – כיצד תבלוט מבין ערימות הדפים? איך היהלום שבך – ינצנץ למרחקים ?

כשאתה מתיישב לכתוב קורות חיים, ואחרי שהשלמת את הפרטים "היבשים , " עצור לרגע, וקרא את קורות החיים שכתבת זה עתה. שחזר בראש את הדרך התעסוקתית שעברת. ועתה – השב לשאלות הבאות (זכור גם לרשום את התשובות לשאלות ):..

  1. מה הערך המוסף שלך? איזה ידע/ניסיון/יכולות יחודי /ים ות אתה מביא איתך למשרה הבאה?  במילים אחרות – מה עשית או מה יש בך (במאפיינים האישיים או בכישורים) שעשוי להביא תועלת למעסיק הפוטנציאלי, והוא אינו נחלת הכל בתחום המקצועי שלך?תסייע לך לענות על שאלה זו ההבחנה שלך ביחס למה היתה התרומה שלך במקום העבודה הנוכחי או הקודמים, שהיא אחרת/שונה מהתרומה של עובדים נוספים בתחומך. לדוגמא – אם היית אחראי על שרות הלקוחות, ומנעת עזיבה של לקוחות לחברה מתחרה, ויותר מכך יזמת פניות ללקוחות פוטנציאליים, כך שהרחבת את מעגל הלקוחות של החברה, הרי שעלייך לציין זאת , ולהבהיר בתמציתיות מה בך/בפעולות שלך/בגישתך או באישיותך תרם לכך (בינינו, איזה מעסיק לא ירצה להגדיל את מספר הלקוחות של החברה?). דוגמא אחרת – אם בתפקידך כראש צוות תוכנה פתרת משברים מול לקוחות  בינלאומיים, ולמרות שלא ביקשו ממך, היית בקשר עם כמה לקוחות מפתח, ודאגת שיקבלו את תיקוני הגרסא בזמן – אלה נושאים לציון בקורות החיים, ובהבלטה.
    בקיצור – בדוק מה מייחד אותך, והוא בגדר "מצרך" חשוב אצל המעסיק הפוטנציאלי ?
    עתה נסח מחדש את קורות החיים תוך מתן דגש לערך המוסף או לאותו הדבר שמייחד אותך .
    אתן לך דוגמא – לקוחה שלי בשם תמי עבדה כמנהלת אדמיניסטרטיבית בחברה גדולה, ומכיוון שלא היה בחברה גורם שהיה אחראי על רווחה של עובדים, הרי שתמי לקחה על עצמה לארגן אירועי – חברה למחלקות השונות, היא יזמה הנחות קבועות לעובדים בקרב נותני שירותים (כמו – בעל החניון ליד משרדי החברה , ) ודאגה לכך שלעובדים (ולא רק למנהלים) תהיה אפשרות להשתמש ברכבי ליסינג של החברה, תוך השתתפות מינימלית בעלויות הליסינג. במקרה זה התיאור של מנהלת אדמינסטרטיבית , האחראית רק על נושאים תפעוליים מצומצמים לא הלם אותה, והיה צורך להדגיש את תרומתה לרווחה של העובדים והמנהלים בחברה .
  1. מה היית רוצה שהמעסיק הפוטנציאלי יבין/ידע אודותיי?  האם די לך שיבין כי שירתת בגולני או כי הוסמכת לראיית חשבון בשנת 2000? האם ישנו נושא או נושאים, שחשוב לך להדגישם, כי הם גולת הכותרת בניסיון התעסוקתי שלך. אם  – כן תן להם את המקום הראוי, ונסח את קורות החיים כך שהדברים שהכי חשוב לך שאחרים יידעו אודותייך – יבלט .ו למשל, שקיבלת פרסי הצטיינות על העבודה שעשית בשני מקומות העבודה האחרונים שלך. דוגמא אחרת – לפחות 3 מהפרוייקטים החדשים בחברה הם פרי יוזמה שלך. יתכן שיהיה חשוב לך להדגיש שהצלחת לרתום חברים לעבודה ללמדמתמטיקה בקרב נערים במצוקה . , או אולי, חשוב לך שהמעסיק העתידי ידע על מגוון הנושאים שהשתלמת בהם, ויכולים להיות חיוניים בעבודה החדשה .

שאלה חשובה אחרת היא:

  1. איזה צרכים יש למעסיק הפוטנציאלי , וכיצד הניסיון שלך עונה על הצרכים שלו? שים את עצמך בנעליים של המעסיק הפוטנציאלי, ונסה להבין ממודעת הדרושים/ מההיכרות  שלך עם גורם שעובד בחברה/ מהידע שלך בתחום – מה הכי נדרש בתפקיד המוצע, מנקודת המבט של המעסיק הפוטנציאלי? למשל – האם אמינות היא שם המשחק, האם יכולת מכירה וירטואוזית, האם היכולת להנהיג מספר גדול של אנשים לכדי תוצאות ממשיות או שאולי יכולת המצאתית/יצירתיות גבוהה. שים לב, מה בך או בניסיון שלך עשוי לענות על הצרכים הבוערים של המעסיק הפוטנציאלי, וזה המקום לתכנן כיצד לשלב זאת בקורות החיים שלך – לתועלתך.  אז כולם יודעים את "התורה -" כיצד לנסח קורות חיים ודוגמאות של קורות חיים אפשר למצוא עד בלי די ברשת, אבל עלייך לתת את הדעת לשלוש השאלות שעלו כאן, כדי שקורות החיים שלך יגרמו למעסיק להתקשר אלייך.

בהצלחה!  (אני שומעת צלצול טלפון ברקע? כבר?..)

הכותבת היא אורית שיבר, מבעליה של "חשיבה אחרת , " העוסקת בייעוץ וליווי מנהלים ועובדים, פיתוח ארגוני, אבחון מועמדים לעבודה, פיתוח הדרכה והנחיית קבוצות בארגונים. אורית שיבר בעלת M.A.בלימודי עבודה מאוניברסיטת ת"א, ובעלת הכשרה מקיפה באימון ובהנחיית קבוצות.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *