איך להשתמש בשפת הגוף כדי להשפיע?

שפת הגוף שלכם לא רק משקפת את רגשותיכם, אלא היא הרבה פעמים הגורם להם.

כן, תופתעו לשמוע שלפעמים שפת הגוף משפיעה על ההרגשה. למשל, שמעתי כבר בעבר על ההמלצה "ללבוש חיוך" על הפנים כשהמצב רוח שלנו שפוף, וזה נשמע הזוי משהו, נכון? אבל זה עובד. כי כשמחייכים מפרישים הורמונים, המשפרים את מצב הרוח. כבר אמרו "חכמינו" שצחוק טוב לבריאות.

לכן, על ידי למידת הדרכים הבסיסיות בהן התנוחה, המחוות, הבעת הפנים ואפילו טון הדיבור שלכם משפיעים עליכם, אתם תהיו ערים יותר לדברים המשפיעים על מצב הרוח שלכם, ותתנו לעצמכם יתרון בפרזנטציות ובמשא-ומתן. כלומר, במצבים שבהם אתם רוצים להשפיע על אחרים.

 

4 המלצות איך להשתמש בשפת הגוף כדי להשפיע:

1.   דעו את "תנוחת הכוח".

עמידה ישרה ותפיסת יותר מקום – הידועה גם כ"תנוחת הכוח" – אושרה במחקרים מדעיים כמשפיעה במגוון דרכים על הביטחון העצמי. דוגמה לתנוחת כוח היא לשבת עם ידיים משולבות מאחורי הראש שלכם ולשים את רגליכם על השולחן; דוגמה יותר עדינה היא לעמוד ברגליים מפושקות כאשר הידיים מונחות על המותניים. העיקרון הוא שככל שאתם תופסים יותר מקום, כך התנוחה יותר "חזקה".

מחקר שפורסם בשנה שעברה בבית הספר לעסקים של הרווארד הראה שסטודנטים דיברו באופן מרשים יותר בראיון עבודה אם הם בילו שתי דקות לפני כן בשתי תנוחות כוח – אחת בישיבה והשנייה בעמידה. מחקר אחר הראה שבילוי זמן בתנוחת כוח מעלה את רמות הטסטוסטרון, לקיחת הסיכונים, עמידה בכאב, ואמונה ביכולות המנהיגות של עצמך. כמו כן, תנוחות כוח פותחות את הנשימה ומרגיעות את העצבים. עד כדי כך. זה ממש הוכח מחקרית.

בפעם הבאה בה אתם צריכים להתמודד עם ראיון או פרזנטציה בפני אנשים, אל תפסעו בעצבנות מצד לצד. במקום זאת, נסו לבלות כמה דקות לפני כן בעמידה או בישיבה כאשר אתם בתנוחת כוח. התנוחה הכי אפקטיבית היא "תנוחת הכוכב", כאשר אתם מפשקים את רגליכם ומותחים את ידיכם, אבל אולי תרצו לבצע את זה כשיש לכם קצת פרטיות. באופן דומה, רגליים על השולחן או ידיים על המותניים יכולים להשאיר רושם רע, אך באמצע פרזנטציה אתם עדיין יכולים לשנות את תנוחתכם כדי להעלות את הביטחון העצמי שלכם על ידי עמידה ישרה או שימוש במחוות גדולות (עוד על כך בהמשך).

2.   הימנעו משימוש במכשירים ניידים.

מה?? נשמע מוזר, הא? ובכן, אפילו גודל המכשיר בו אתם משתמשים יכול לשנות את תנוחתכם ובכך את התנהגותכם. במחקר שפורסם השנה, נמצא שמי שבילו יותר זמן בתנוחה פתוחה יותר בזמן שהם השתמשו במחשב נייד או שולחני היו יותר אסרטיביים מאלו שבילו בתנוחה מכווצת בזמן שבם השתמשו בטאבלט או מכשיר בגודל טלפון נייד. המסקנה הברורה היא שגודל המכשיר בו אתם משתמשים משנה, ויכול לגרום להשפעות לא רצויות על מצב הרוח והביטחון העצמי שלכם.

לכן, לפני שיחת טלפון חשובה או פגישה, תבלו יותר זמן הרחק מהמכשיר הנייד. לא רק שהחוסר בהסחות דעת יעזור לכם להתרכז ולארגן את המחשבות שלכם, ההימנעות מהתכווצות מעל מסך מגע יעלו את הביטחון העצמי שלכם.

 

3.   שימו לב להבעת הפנים שלכם.

מיקום הגוף הוא לא הדבר היחיד שמשפיע על הרגשות שלנו, גם להבעת הפנים שלנו יש חלק בזה. כמו בדוגמא שהבאתי קודם, חיוך יכול לעזור לחלק מהאנשים להרגיש יותר טוב ולהעלות את הנגישות שלהם לזיכרונות חיוביים. אותו דבר עם טון הדיבור. מחקרים מראים שכאשר אנשים מדברים בטון נמוך יותר הם מרגישים חזקים יותר. הפסיכולוג הבריטי ריצ'רד ווייזמן קורא לזה "עקרון הכאילו" – התנהגו כאילו אתם מרגישים שמחים ובטוחים בעצמכם, ורוב הסיכויים שאתם באמת תתחילו להרגיש שמחים ובטוחים בעצמכם.

כמו עם תנוחות, תמיד שווה לשים לב לפעמים בהן הבעת הפנים שלכן מושפעת מהנסיבות. כשאמא שלכם הזהירה אתכם שהפרצוף המוזר שעשיתם ייתקע, היא עלתה על משהו.. אם תבלו שעות בקימוט המצח שלכם מול מסך מחשב, הבעת הפנים השלילית והממושכת הזו תשפיע על מצב הרוח שלכם ועל האופן שבו אחרים תופסים אתכם. מוקדם יותר השנה, חוקרים באיטליה מצאו שאנשים הרגישו כעוסים ואגרסיביים יותר אחרי שהם בילו מקמטים את המצח אל מול השמש בהשוואה לאנשים שהרכיבו משקפי שמש או שהסתכלו בכיוון ההפוך מהשמש. אם ביליתם שעות בבהייה במסך או שהקדרתם פנים במהלך הנסיעה שלכם למשרד, קחו הפסקה לפני פגישה חשובה או שיחת טלפון, או שתמצאו מראה ו"תאפסו" את ההבעה שלכם. אתם לא רוצים ש"פרצוף המסך" המכווץ שלכם יפריע לרגשותיכם בפגישה.

4.   השתמשו במחוות כאשר אתם מדברים.

אנו נוטים לפעמים לראות בשימוש במחוות (תנועות ידיים) כמעין מוזרות חברתית, אך מחקרים מראים שתנועות ידיים אלו עוזרות לתהליך המחשבתי שלנו.

מחקר שפורסם בשנה שעברה מצא כי אנשים הצליחו להסביר בעיות מתמטיות ובאותו הזמן לזכור סדרת אותיות באופן טוב יותר אם הם יכלו להשתמש במחוות (תנועות ידיים) באופן חופשי ומשמעותי בזמן שהם דיברו.

כבונוס, שימוש במחוות בזמן שאתם מדברים לא רק יעזור לתהליך המחשבתי שלכם, אלא גם יעזור לכם להשאיר רושם טוב. מחקרים הראו שנואמים/מרצים נשפטים כיותר אפקטיביים ומוכשרים אם הם משתמשים במחוות ידיים בהשוואה למצבים שבהם הידיים שלהם לא זזות. כמו טון דיבור, עוצמת הדיבור וקצב הדיבור, מחוות הן עוד כלי כדי לפסק ולנקד את מה שאתם אומרים. כמו כן, מחוות יכולות לעזור לקהל להבין ולזכור את מה שאתם אומרים. נקודת המפתח כאן היא לוודא שהמחוות שלכם קשורות באופן משמעותי למה שאתם אומרים, ואינן סתם נפנופי ידיים מקריים.

***

לחץ וחרדה יכולים לגרום לכם להתרשל, לכעוס ולהצליב את ידיכם בהגנה עצמית, מה שמתחיל מעגל אכזרי: התנוחה שלכם והבעת הפנים שלכם נשלחות למוח ומשפיעות על הרגשתכם, מה שמשנה את שפת הגוף שלנו. יכולים להיות הרבה גורמים שעליהם אין לכם שליטה במקום העבודה שלכם, אך זה לא אחד מהם. אפשר לשבור את המעגל השלילי הזה – פתחו את תנוחתכם: עמדו זקוף, דברו חזק, השתמשו במחוות ידיים – התנהגו "כאילו" אתם בשליטה – והדבר שאתם מבקשים קרוב לוודאי יושג.

***

ומה איתכם?
איך אתם משתמשים בשפת גוף כאשר אתם מדברים? או מנסים להשפיע על אחרים?

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *